Strefa AK1

Świdnicki Klub Miłośników Techniki

Strefa AK1 jest kolejną, po Strefie Historii, placówką pielęgnującą chlubne tradycje lotnicze i motoryzacyjne Świdnika. Inicjatorami powstania nowej placówki jest Świdnicki Klub Miłośników Techniki. Skupia on konstruktorów, kierowców, restauratorów zabytkowego sprzętu, pasjonatów sportów motorowych i lotniczych. Założycielami klubu są: Michał Piotrowicz, Krzysztof Komenda, Grzegorz Doroba, Zbigniew Kopiuk i Kamil Bzowski.

Pomieszczenia Strefy AK1 mieszczą się w byłej bazie materiałowej Spółdzielni Mieszkaniowej, przy ul. Armii Krajowej 1. W sali o powierzchni 120 mkw. powstanie biblioteka techniczna, w której zgromadzone będą wszelkiego rodzaju dokumenty na temat konstrukcji, technologii i eksploatacji sprzętu.

Największą powierzchnię Strefy zajmie warsztat, w którym będzie można przeprowadzać restaurację zdobytych eksponatów, a także budować konstrukcje amatorskie w skali 1:1. Zamierzeniem organizatorów jest również doprowadzenie do pełnej sprawności motocykli znajdujących się w Strefie Historii Miejskiego Ośrodka Kultury.

W planach działalności są także spotkania pokoleń, podczas których młodzi miłośnicy tradycji technicznych Świdnika mogliby czerpać z wiedzy, umiejętności i doświadczenia starszych kolegów, pamiętających jeszcze czasy produkcji wuesek.

Michał Piotrowicz

Przewodniczący Świdnickiego Klubu Miłośników Techniki (luty 2014 – do chwili obecnej), wiceprezes Zarządu Świdnickiego Klubu Rowerowego ALFA (lipiec 2009 – do chwili obecnej), wiceprezes zarządu Aeroklubu Świdnik (grudzień 2007 – styczeń 2013). Miłośnik zabytkowej techniki, współorganizator i uczestnik wielu zlotów oraz innych imprez dla podobnych pasjonatów, pomysłodawca utworzenia Świdnickiego Klubu Miłośników Techniki.


Współorganizator Międzynarodowych Lubelskich Zimowych Zawodów Samolotowych oraz Memoriału Janusza Kasperka, pomysłodawca, współorganizator i komandor Rajdu Samolotowego Polska – Litwa im. Generała Tadeusza Góry.


Współorganizator licznych imprez rowerowych, w tym: Rajdu Rowerowego Świdnik – Gdańsk, w dniach 9-18 lipca 2010 r., o dystansie 599 km, upamiętniającego 30 rocznicę wydarzeń Świdnickiego/Lubelskiego Lipca 1980 i powstania NSZZ „Solidarność”. Jeden z inicjatorów Nadbużańskiego Rajdu Rowerowego w dniach 23-30 lipca 2011r., o łącznym dystansie 675 km, Mazurskiego Rajdu Rowerowego w dniach 13-21 lipca 2012 r. o łącznym dystansie 701 km, Rajdu Rowerowego Szlakiem Latarni Morskich w dniach 5-13 lipca 2013 r. o łącznym dystansie 632 km, corocznych rajdów rowerowych: „O błękitną koszulkę serca” oraz „Z Noworoczną Pochodnią Pokoju”.

 

Grzegorz Doroba

Nauczyciel PCEZ Świdnik, wieloletni zawodnik sekcji motocyklowej FKS „AVIA” Świdnik. Miłośnik motoryzacji, a szczególnie motocykli, autor książki „Ilustrowana historia motocykla WSK”.

Osiągnięcia:

o   klubowy Mistrz Polski

o   5 miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski w trialu motocyklowym

o   zawodnik kadry narodowej

o   reprezentant Polski w latach: 1984, 1985, 1986, 1987

Reprezentował barwy klubowe i narodowe w zawodach rangi:

o   Mistrzostwa Polski

o   Puchar Narodów

o   Mistrzostwa Świata

o   Trial de Nations

 

Zbigniew Kopiuk

Pasjonat lotnictwa i elektroniki, pilot szybowcowy i motolotniowy, uprawniony instruktor, certyfikowany mechanik.

Do 1988 roku pracował w WSK jako elektronik - automatyk w wydziale głównego automatyka, następnie na stanowisku konstruktora w dziale głównego technologa.

 

Krzysztof Komenda

Urodził się 21 stycznia 1943 r. w Lublinie. Wykształcenie techniczne.

1955-1963 – modelarz, instruktor modelarstwa.

1960-1961 – buduje model poduszkowca, obecnie w Muzeum Techniki.

1965 – zbudował pierwsze sanie na śmigło.

1963-1968 – służba wojskowa, praca w WSK, Techn. Szk. Wojsk Lotniczych, Dęblin, mechanik lotniczy.

1968 – kierowca doświadczalny OBR-Świdnik, przejechał ponad 500000 km, zawodnik rajdowy Klubu FKS AVIA.

1974 - praca nad dużym poduszkowcem i drugie sanie na śmigło (aerosanie).

1976 - budowa silnika do samolotu „Wróbel”.

1982 - pierwsze loty lotniowe w Bezmiechowej.

1986 - modyfikacja silnika Trabant do motolotni.

1989 - pierwsze loty na motolotni.

1990 - założenie sekcji motolotniowej, której został kierownikiem. Praca społeczna w sekcji, szkolenie młodych pilotów moto-lotniczych. Współpraca przy prototypie motolotni ML-1m, obloty fabryczne. Budowa prototypów silników do motolotni z elementów Trabanta, MZK-i, modyfikacje silnika Ural, Citroen.

2004 - praca nad dużym poduszkowcem.

 

Kamil Bzowski

Ur. 18.07.1991 w Świdniku. Z wykształcenia inżynier elektryk. Kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia na Politechnice Lubelskiej, specjalność Elektroenergetyka. Pasjonat lotnictwa, akrobacji lotniczej, motoryzacji i szeroko pojętej techniki.

W latach 2005- 2013 uczęszczał na zajęcia modelarskie w sekcji modelarskiej Aeroklubu Świdnik.  W 2012 roku wygrał Regionalne zawody modelarskie. Brał udział przy pracach związanych z renowacją modelu makiety samolotu P-11c.

e-mail: ak1@mok.swidnik.pl

Jesteśmy po to aby:

  1. Zadbać o ogromny kapitał wiedzy i umiejętności, tym bardziej, że starzeją się i powoli odchodzą najwybitniejsi konstruktorzy, inżynierowie, piloci i zawodnicy naszego miasta.
  2. Następuje coraz szybsza wymiana zużytego parku maszynowego, który chcemy uchronić przed oddaniem na złom, przywrócić do stanu świetności oraz dalej użytkować.
  3. Obserwujemy degradację licznych zabytków techniki, które niszczeją, trafiają na złom lub są wyprzedawane poza Świdnik. Pragniemy je pozyskiwać, odnawiać, wystawiać i użytkować, w celu propagowania wiedzy i kultury technicznej.
  4. Pragniemy stworzyć przyjazne miejsce do przechowywania eksponatów i pracy nad nimi przed kolejnymi wystawami czy rajdami.
  5. Klub ma być również miejscem spotkań zainteresowanych osób, dogodnym środowiskiem do wymiany doświadczeń oraz uzyskania pomocy.