Strefa AK1 jest kolejną, po Strefie Historii, placówką pielęgnującą chlubne tradycje lotnicze i motoryzacyjne Świdnika. Inicjatorami powstania nowej placówki jest Świdnicki Klub Miłośników Techniki. Skupia on konstruktorów, kierowców, restauratorów zabytkowego sprzętu, pasjonatów sportów motorowych i lotniczych. Założycielami klubu są: Michał Piotrowicz, Krzysztof Komenda, Grzegorz Doroba, Zbigniew Kopiuk i Kamil Bzowski.
Pomieszczenia Strefy AK1 mieszczą się w byłej bazie materiałowej Spółdzielni Mieszkaniowej, przy ul. Armii Krajowej 1. W sali o powierzchni 120 mkw. powstanie biblioteka techniczna, w której zgromadzone będą wszelkiego rodzaju dokumenty na temat konstrukcji, technologii i eksploatacji sprzętu.
Największą powierzchnię Strefy zajmie warsztat, w którym będzie można przeprowadzać restaurację zdobytych eksponatów, a także budować konstrukcje amatorskie w skali 1:1. Zamierzeniem organizatorów jest również doprowadzenie do pełnej sprawności motocykli znajdujących się w Strefie Historii Miejskiego Ośrodka Kultury.
W planach działalności są także spotkania pokoleń, podczas których młodzi miłośnicy tradycji technicznych Świdnika mogliby czerpać z wiedzy, umiejętności i doświadczenia starszych kolegów, pamiętających jeszcze czasy produkcji wuesek.
Michał Piotrowicz
Przewodniczący Świdnickiego Klubu Miłośników Techniki (luty 2014 – do chwili obecnej), wiceprezes Zarządu Świdnickiego Klubu Rowerowego ALFA (lipiec 2009 – do chwili obecnej), wiceprezes zarządu Aeroklubu Świdnik (grudzień 2007 – styczeń 2013). Miłośnik zabytkowej techniki, współorganizator i uczestnik wielu zlotów oraz innych imprez dla podobnych pasjonatów, pomysłodawca utworzenia Świdnickiego Klubu Miłośników Techniki.
Współorganizator Międzynarodowych Lubelskich Zimowych Zawodów Samolotowych oraz Memoriału Janusza Kasperka, pomysłodawca, współorganizator i komandor Rajdu Samolotowego Polska – Litwa im. Generała Tadeusza Góry.
Współorganizator licznych imprez rowerowych, w tym: Rajdu Rowerowego Świdnik – Gdańsk, w dniach 9-18 lipca 2010 r., o dystansie 599 km, upamiętniającego 30 rocznicę wydarzeń Świdnickiego/Lubelskiego Lipca 1980 i powstania NSZZ „Solidarność”. Jeden z inicjatorów Nadbużańskiego Rajdu Rowerowego w dniach 23-30 lipca 2011r., o łącznym dystansie 675 km, Mazurskiego Rajdu Rowerowego w dniach 13-21 lipca 2012 r. o łącznym dystansie 701 km, Rajdu Rowerowego Szlakiem Latarni Morskich w dniach 5-13 lipca 2013 r. o łącznym dystansie 632 km, corocznych rajdów rowerowych: „O błękitną koszulkę serca” oraz „Z Noworoczną Pochodnią Pokoju”.
Grzegorz Doroba
Nauczyciel PCEZ Świdnik, wieloletni zawodnik sekcji motocyklowej FKS „AVIA” Świdnik. Miłośnik motoryzacji, a szczególnie motocykli, autor książki „Ilustrowana historia motocykla WSK”.
Osiągnięcia:
o klubowy Mistrz Polski
o 5 miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski w trialu motocyklowym
o zawodnik kadry narodowej
o reprezentant Polski w latach: 1984, 1985, 1986, 1987
Reprezentował barwy klubowe i narodowe w zawodach rangi:
o Mistrzostwa Polski
o Puchar Narodów
o Mistrzostwa Świata
o Trial de Nations
Zbigniew Kopiuk
Pasjonat lotnictwa i elektroniki, pilot szybowcowy i motolotniowy, uprawniony instruktor, certyfikowany mechanik.
Do 1988 roku pracował w WSK jako elektronik - automatyk w wydziale głównego automatyka, następnie na stanowisku konstruktora w dziale głównego technologa.
Krzysztof Komenda
Urodził się 21 stycznia 1943 r. w Lublinie. Wykształcenie techniczne.
1955-1963 – modelarz, instruktor modelarstwa.
1960-1961 – buduje model poduszkowca, obecnie w Muzeum Techniki.
1965 – zbudował pierwsze sanie na śmigło.
1963-1968 – służba wojskowa, praca w WSK, Techn. Szk. Wojsk Lotniczych, Dęblin, mechanik lotniczy.
1968 – kierowca doświadczalny OBR-Świdnik, przejechał ponad 500000 km, zawodnik rajdowy Klubu FKS AVIA.
1974 - praca nad dużym poduszkowcem i drugie sanie na śmigło (aerosanie).
1976 - budowa silnika do samolotu „Wróbel”.
1982 - pierwsze loty lotniowe w Bezmiechowej.
1986 - modyfikacja silnika Trabant do motolotni.
1989 - pierwsze loty na motolotni.
1990 - założenie sekcji motolotniowej, której został kierownikiem. Praca społeczna w sekcji, szkolenie młodych pilotów moto-lotniczych. Współpraca przy prototypie motolotni ML-1m, obloty fabryczne. Budowa prototypów silników do motolotni z elementów Trabanta, MZK-i, modyfikacje silnika Ural, Citroen.
2004 - praca nad dużym poduszkowcem.
Kamil Bzowski
Ur. 18.07.1991 w Świdniku. Z wykształcenia inżynier elektryk. Kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia na Politechnice Lubelskiej, specjalność Elektroenergetyka. Pasjonat lotnictwa, akrobacji lotniczej, motoryzacji i szeroko pojętej techniki.
W latach 2005- 2013 uczęszczał na zajęcia modelarskie w sekcji modelarskiej Aeroklubu Świdnik. W 2012 roku wygrał Regionalne zawody modelarskie. Brał udział przy pracach związanych z renowacją modelu makiety samolotu P-11c.
e-mail: ak1@mok.swidnik.pl
Jesteśmy po to aby: