Super Kasper Akrobat

post
autor: sh data publikacji: 27 czerwca 2017 kategoria: 2017 Archiwum SH

Ze wspomnień Ryszarda Kasperka: – W 1963 r. Polska miała wziąć udział w Mistrzostwach Świata w Akrobacji. Nie mieliśmy jednomiejscowego samolotu akrobacyjnego, ale Stach (Stanisław Kasperek) zaproponował przerobienie Zlina-26, którym wtedy dysponowaliśmy.
Projekt przeróbki wykonali członkowie aeroklubu, pracownicy Prototypowego Biura Konstrukcyjnego WSK Świdnik: inż. Janusz Supryn, inż. Stanisław Bienia i Wiesława Jaworska. Trzeba było, między innymi zwiększyć wznoszenie i prędkość maksymalną, zmniejszyć prędkość minimalną oraz promień figur akrobacji. Z samolotu wymontowano też niepotrzebne przy akrobacjach wyposażenie: prądnicę, instalację elektryczną i radiową, elektryczny wciągnik klap, bagażnik oraz pierwszą kabinę, po której otwór zasłonięto blachą. Dodano natomiast owiewki podwozia i zrobiono okienko w podłodze. 27 czerwca 1963 r. Instytut Lotnictwa dopuścił samolot do użytkowania. Pierwszy lot wykonano na lotnisku w Świdniku. Później Stanisław Kasperek poleciał nim do Moskwy.
– Zajął tam III miejsce – dodaje R. Kasperek. – Na początku mistrzostw, gdy zgłaszano typy samolotów, na których startowali piloci, mjr Wacław Kozielski, by podkreślić, że nasz samolot to nie jest zwykły Zlin-26, napisał na kadłubie Super Kasper Akrobat. W ten sposób odróżniał się od Zlinów-226 Akrobat, którymi latała ekipa czechosłowacka. Nazwa ta bardzo się spodobała. Później, w Krakowie opracowano warsztatową dokumentację przeróbki samolotów Z-26 na Super Kasper Akrobat. Wprowadzono dalsze zmiany, między innymi usunięto klapy, pozostałą część napędu. Drewnianą podłogę bagażnika zastąpiono brezentową, powiększono okienko w podłodze kabiny i przerobiono w ten sposób chyba jeszcze 16 samolotów. A we wrześniu 1965 r. Stach, na Super Kasper Akrobat, zajął III miejsce w Międzynarodowych Zawodach Akrobacji Samolotowej Państw Socjalistycznych w Łodzi.
Łącznie w latach 1964-1965, w LZN-Krosno, przerobiono 16 samolotów. Były one używane w aeroklubach do połowy 1969 r. Później stały nieużywane i zostały skasowane w latach 1972-1974.

Źródło: www.net.swidnik.pl, www.samolotypolskie.pl
Zdjęcia: http://www.samolotypolskie.pl/samol…/…/126/Zlin-Z-26-Trener2; Strefa Historii – śmigło samolotu Zlin Z-26

Skip to content