Współpraca

strefa AK1

Strefa AK1 jest kolejną, po Strefie Historii, placówką pielęgnującą chlubne tradycje lotnicze i motoryzacyjne Świdnika. Inicjatorami powstania nowej placówki jest Świdnicki Klub Miłośników Techniki. Skupia on konstruktorów, kierowców, restauratorów zabytkowego sprzętu, pasjonatów sportów motorowych i lotniczych. Założycielami klubu są: Michał Piotrowicz, Krzysztof Komenda, Grzegorz Doroba, Zbigniew Kopiuk i Kamil Bzowski.

Pomieszczenia Strefy AK1 mieszczą się w byłej bazie materiałowej Spółdzielni Mieszkaniowej, przy ul. Armii Krajowej 1. W sali o powierzchni 120 mkw. powstanie biblioteka techniczna, w której zgromadzone będą wszelkiego rodzaju dokumenty na temat konstrukcji, technologii i eksploatacji sprzętu.

Największą powierzchnię Strefy zajmie warsztat, w którym będzie można przeprowadzać restaurację zdobytych eksponatów, a także budować konstrukcje amatorskie w skali 1:1. Zamierzeniem organizatorów jest również doprowadzenie do pełnej sprawności motocykli znajdujących się w Strefie Historii Miejskiego Ośrodka Kultury.

W planach działalności są także spotkania pokoleń, podczas których młodzi miłośnicy tradycji technicznych Świdnika mogliby czerpać z wiedzy, umiejętności i doświadczenia starszych kolegów, pamiętających jeszcze czasy produkcji wuesek.

Michał Piotrowicz

Przewodniczący Świdnickiego Klubu Miłośników Techniki (luty 2014 – do chwili obecnej), wiceprezes Zarządu Świdnickiego Klubu Rowerowego ALFA (lipiec 2009 – do chwili obecnej), wiceprezes zarządu Aeroklubu Świdnik (grudzień 2007 – styczeń 2013). Miłośnik zabytkowej techniki, współorganizator i uczestnik wielu zlotów oraz innych imprez dla podobnych pasjonatów, pomysłodawca utworzenia Świdnickiego Klubu Miłośników Techniki.


Współorganizator Międzynarodowych Lubelskich Zimowych Zawodów Samolotowych oraz Memoriału Janusza Kasperka, pomysłodawca, współorganizator i komandor Rajdu Samolotowego Polska – Litwa im. Generała Tadeusza Góry.


Współorganizator licznych imprez rowerowych, w tym: Rajdu Rowerowego Świdnik – Gdańsk, w dniach 9-18 lipca 2010 r., o dystansie 599 km, upamiętniającego 30 rocznicę wydarzeń Świdnickiego/Lubelskiego Lipca 1980 i powstania NSZZ „Solidarność”. Jeden z inicjatorów Nadbużańskiego Rajdu Rowerowego w dniach 23-30 lipca 2011r., o łącznym dystansie 675 km, Mazurskiego Rajdu Rowerowego w dniach 13-21 lipca 2012 r. o łącznym dystansie 701 km, Rajdu Rowerowego Szlakiem Latarni Morskich w dniach 5-13 lipca 2013 r. o łącznym dystansie 632 km, corocznych rajdów rowerowych: „O błękitną koszulkę serca” oraz „Z Noworoczną Pochodnią Pokoju”.

 

Grzegorz Doroba

Nauczyciel PCEZ Świdnik, wieloletni zawodnik sekcji motocyklowej FKS „AVIA” Świdnik. Miłośnik motoryzacji, a szczególnie motocykli, autor książki „Ilustrowana historia motocykla WSK”.

Osiągnięcia:

o   klubowy Mistrz Polski

o   5 miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski w trialu motocyklowym

o   zawodnik kadry narodowej

o   reprezentant Polski w latach: 1984, 1985, 1986, 1987

Reprezentował barwy klubowe i narodowe w zawodach rangi:

o   Mistrzostwa Polski

o   Puchar Narodów

o   Mistrzostwa Świata

o   Trial de Nations

 

Zbigniew Kopiuk

Pasjonat lotnictwa i elektroniki, pilot szybowcowy i motolotniowy, uprawniony instruktor, certyfikowany mechanik.

Do 1988 roku pracował w WSK jako elektronik - automatyk w wydziale głównego automatyka, następnie na stanowisku konstruktora w dziale głównego technologa.

 

Krzysztof Komenda

Urodził się 21 stycznia 1943 r. w Lublinie. Wykształcenie techniczne.

1955-1963 – modelarz, instruktor modelarstwa.

1960-1961 – buduje model poduszkowca, obecnie w Muzeum Techniki.

1965 – zbudował pierwsze sanie na śmigło.

1963-1968 – służba wojskowa, praca w WSK, Techn. Szk. Wojsk Lotniczych, Dęblin, mechanik lotniczy.

1968 – kierowca doświadczalny OBR-Świdnik, przejechał ponad 500000 km, zawodnik rajdowy Klubu FKS AVIA.

1974 - praca nad dużym poduszkowcem i drugie sanie na śmigło (aerosanie).

1976 - budowa silnika do samolotu „Wróbel”.

1982 - pierwsze loty lotniowe w Bezmiechowej.

1986 - modyfikacja silnika Trabant do motolotni.

1989 - pierwsze loty na motolotni.

1990 - założenie sekcji motolotniowej, której został kierownikiem. Praca społeczna w sekcji, szkolenie młodych pilotów moto-lotniczych. Współpraca przy prototypie motolotni ML-1m, obloty fabryczne. Budowa prototypów silników do motolotni z elementów Trabanta, MZK-i, modyfikacje silnika Ural, Citroen.

2004 - praca nad dużym poduszkowcem.

 

Kamil Bzowski

Ur. 18.07.1991 w Świdniku. Z wykształcenia inżynier elektryk. Kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia na Politechnice Lubelskiej, specjalność Elektroenergetyka. Pasjonat lotnictwa, akrobacji lotniczej, motoryzacji i szeroko pojętej techniki.

W latach 2005- 2013 uczęszczał na zajęcia modelarskie w sekcji modelarskiej Aeroklubu Świdnik.  W 2012 roku wygrał Regionalne zawody modelarskie. Brał udział przy pracach związanych z renowacją modelu makiety samolotu P-11c.

e-mail: ak1@mok.swidnik.pl

Jesteśmy po to aby:

  • Zadbać o ogromny kapitał wiedzy i umiejętności, tym bardziej, że starzeją się i powoli odchodzą najwybitniejsi konstruktorzy, inżynierowie, piloci i zawodnicy naszego miasta.
  • Następuje coraz szybsza wymiana zużytego parku maszynowego, który chcemy uchronić przed oddaniem na złom, przywrócić do stanu świetności oraz dalej użytkować.
  • Obserwujemy degradację licznych zabytków techniki, które niszczeją, trafiają na złom lub są wyprzedawane poza Świdnik. Pragniemy je pozyskiwać, odnawiać, wystawiać i użytkować, w celu propagowania wiedzy i kultury technicznej.
  • Pragniemy stworzyć przyjazne miejsce do przechowywania eksponatów i pracy nad nimi przed kolejnymi wystawami czy rajdami.
  • Klub ma być również miejscem spotkań zainteresowanych osób, dogodnym środowiskiem do wymiany doświadczeń oraz uzyskania pomocy.
Skip to content