12. Spotkania Teatrów Ulicznych – „Machina teatralna”

post
data publikacji: 27 czerwca 2017

15.07.2017

godz. 18:00

Organizator:

Po raz kolejny Plac Konstytucji 3 Maja zamieni się w teatralną scenę. W programie zobaczymy zarówno spektakle familijne, jak i dla widzów dorosłych.  Widowiska zaprezentują poznańskie teatry:  „Fuzja” , „Ósmego Dnia” oraz „Scena Kalejdoskop” z Krakowa. Gościnnie wystąpi również Teatr „Pasjonaci” z PSONI w Świdniku, skupiający osoby niepełnosprawne.

Spotkaniom towarzyszyć będą warsztaty plenerowe, które pokażą pracę osób zaangażowanych w proces tworzenia widowiska teatralnego: reżysera, scenografa, aktora, scenarzysty, kompozytora muzyki, a także warsztaty taneczne, cyrkowe, pantomimiczne. Będzie mógł w nich wziąć udział każdy, kto tego dnia w godz. 15.00 – 20.00 pojawi się na Placu Konstytucji 3 Maja.

Przed częścią właściwą festiwalu w Centrum Kultury zorganizowane zostaną warsztaty teatralne z Teatrem „Fuzja” z Poznania i Teatrem „Scena Kalejdoskop” z Krakowa.  Zajęcia będą miały na celu przygotowanie uczestników do udziału w spektaklach ulicznych, prezentowanych podczas spotkań.  Odbędą się również warsztaty i pokazy happeningowe, które będą miały na celu promocję wydarzenia. Zapisy na warsztaty prowadzone będą  od 1 lipca. Ich harmonogram zostanie podany wkrótce.

Program:

15.07.2017r.

godz. 18.00 –  Teatr „Pasjonaci” (DPS Świdnik),  spektakl ,,Taniec Cristine”

(przedstawienie familijne)

O spektaklu: Spektakl o miłości, zrealizowany w formie teatru ruchu, prezentujący wahania głównej bohaterki. Kogo wybrać? Komu oddać swoje serce i dlaczego? Widowisko zaachwyca przede wszystkim piękną  choreografią i emocjonalnością teatralnego przekazu.

O teatrze: Teatr działa przy PSONI i prowadzony jest przez Renatę Elemerych. Ma na koncie sukcesy, odniesione na festiwalach teatralnych.

godz. 18.30 –  Teatr „Scena Kalejdoskop” (Kraków),  spektakl  „Eunika w krainie cyrku” (przedstawienie familijne)

O spektaklu: Porywające widowisko plenerowe z elementami cyrku, oparte na motywach powieści Lewisa Carrolla  „Alicja w krainie czarów”. Tytułowa bohaterka, zasypiając przenosi się do fantastycznego świata, gdzie poznaje wiele niezwykłych postaci. Eunika wędruje z widzem przez cyrkowe krainy swojej wyobraźni, napotyka na swojej drodze, nieziemskie zwierzęta i inne wręcz surrealistyczne istoty. Oryginalny pomysł oraz dbałość o każdy szczegół, zaowocowały powstaniem niezwykle ciekawego spektaklu, który w formie plenerowej, nabiera nowych znaczeń. “Eunika…” ma nie tylko zachwycać obrazem, dźwiękiem, plastyką ciała, grą aktorów czy efektami specjalnymi, ale przede wszystkim ma uczyć.

O teatrze: Scena Kalejdoskop to teatr niezależny, dzięki temu działający bez żadnych ograniczeń.
Nie skrępowana kreacja dała podwaliny do stworzenia oryginalnej przestrzeni artystycznej. Teatr Scena Kalejdoskop zajmuje się realizacją widowisk (spektakle plenerowe, uliczne, kostiumowe) oraz happenigów. Pasja i zaangażowanie w tworzeniu każdego projektu zaowocowały kilkoma przebojami teatralnymi takimi jak: widowisko uliczno-plenerowe z udziałem aktorów na szczudłach pt: “Serce Don Juana” – wystawione ponad trzysta razy, przesiąknięte orientalnym mistycyzmem widowisko kostiumowe “Circo Amaro”, a także plenerowy spektakl dla dzieci pt: “Graal”. Najnowszymi spektaklami Sceny Kalejdoskop są: wielkoformatowe widowisko “In Vino Vitae” oraz spektakl familijny “Eunika w krainie cyrku”. Istotnym elementem działalności teatru jest szeroko pojęta sztuka audiowizualna: film, performermance audio-wizualny.

godz. 21.00 – Teatr „Ósmego dnia” (Poznań),  spektakl ,,Summit 2.0”

O spektaklu: Summit_2.0 to monumentalne, plenerowe przedstawienie aktorskie, grane w przestrzeniach otwartych, wykorzystujące ruchome obiekty oraz spektakularne projekcje wideo, które przetwarzają i rozwijają  obrazy dziejące się w żywym planie. Spektakl stanowi próbę pokazania władców świata, celebrytów, którzy sypią złotym deszczem paciorków, lśnią i bawią się kosztem ludzi, i – wyalienowani z rzeczywistości – decydują o ich losach. Sceptycznie dopuszczają do swojego grona przybysza zza żelaznej kurtyny nadjeżdżającego prymitywnym wehikułem – i w końcu zapraszają go do wielkiej uczty, której głównym daniem jest żywy człowiek podzielony na tusze. Następuje moment nasycenia, zadowolenia, dekadenckiego znużenia, zaspokojenia potrzeby perwersyjnej zabawy. W rękach  bohaterów pojawiają się dziecięce pistolety, rozpoczyna się wojenka jak z młodzieńczych zabaw czy gier komputerowych, a w końcu kolorowy świat zmienia się w stalowo-monochromatyczną formację wojenną. Następuje gwałtowny przeskok od żartu, kpiny, uczty do otwartej agresji. Światu rządzących zostaje jednak przeciwstawiony świat nowych pokoleń – ludzi młodych, którzy wybierają inne życie, inny styl. Te dwie rzeczywistości konfrontują się w przedstawieniu. Sceny spektaklu nawiązują do słynnych filmów Luisa Buñuela Dyskretny urok burżuazji i Widmo wolności.

Scenariusz i reżyseria: zespół Teatru Ósmego Dnia

Scenografia, reżyseria świateł, oprawa multimedialna: Jacek Chmaj

Muzyka: Arnold Dąbrowski

Kostiumy: Iza Rudzka

Efekty wideo: Maciej Sierpień

Reżyseria dźwięku: Jakub Staśkowiiak

Realizator światła: Jacek Nowaczyk

Aktorzy: Ewa Wójciak, Halina Chmielarz, Karolina Pawełska, Adam Borowski, Marcin Głowiński, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał,  Janusz Stolarski, Grzegorz Ciemnoczołowski, Dominik Złotkowski, Krzysztof Fabiański.

Premiera spektaklu: 18.10.2014

O teatrze: „Teatr Ósmego Dnia powstał w 1964 roku jako  teatr studencki założony przez Lecha Raczaka oraz Tomasza Szymańskiego (pierwszego kierownika zespołu oraz późniejszego wieloletniego dyrektora Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie pod nazwą  Studencki Teatr Poezji Ósmego Dnia. Pierwotna nazwa zespołu nawiązywała do „Zielonej Gęsi” K. I. Gałczyńskiego („siódmego dnia Pan Bóg odpoczywał, a ósmego stworzył teatr”). Od 1979 działa jako alternatywny teatr zawodowy. Realizowane spektakle były niezwykle ostrymi, ironicznymi komentarzami na temat  PRL – u. Podczas stanu wojennego zespół występował na ulicach i w kościołach. Po sześciu latach działalności w 1985 został formalnie rozwiązany, a większość aktorów wyemigrowała do Włoch. W 1989 roku działalność teatru w Poznaniu została wznowiona. Z Teatrem współpracowali Stanisław Barańczak (kierownik literacki zespołu) i Jan A.P. Kaczmarek, który kierował w nim Orkiestrą Ósmego Dnia. W latach 2000-2014 dyrektorem naczelnym i artystycznym teatru była Ewa Wójciak. Lech Raczak oraz aktorzy Teatru Ósmego Dnia – współtwórcy przedstawień tej sceny – są laureatami Nagrody im. Konrada Swinarskiego, przyznawanej przez redakcję miesięcznika „Teatr”  za całokształt działalności artystycznej (nagroda za sezon 1993/1994). W 2008 roku teatr otrzymał Nagrodę im. St. I. Witkiewicz, przyznaną przez Sekcję Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, w uznaniu zasług w popularyzacji polskiego teatru na świecie.”

Źródło: Wikipedia

16.07.2017r.

godz. 18.00 –  Teatr „Fuzja” (Poznań),  spektakl  „Elmer – słoń w kratkę”

(przedstawienie familijne)

O spektaklu: Widowisko “Elmer-słoń w kratkę” opowiada o przygodach wyjątkowego słonia, który mimo tego, że wyróżnia się ze stada, ma wielu przyjaciół i tworzy sytuacje sprzyjające integracji grupy. Elmer to niesamowity słoń, który utwierdza dzieci w przekonaniu, że inny wcale nie znaczy gorszy. Od razu zjednuje sobie sympatię maluchów; bo nie dosyć że śmieszny, to świat jego przeżyć jest bardzo podobny do tego, jaki reprezentują najmłodsi. Jego przygody pełne są pozytywnych emocji, radości, zabawy i śmiechu. Razem z Elmerem dziecko odkrywa swoje indywidualne talenty, uczy sie tolerancji i otwartości, buduje poczucie własnej wartości i przekonuje się, że warto poznawać świat i zdobywać przyjaciół. Inny czyli równy, czyli ciekawszy, wnoszący coś nowego do naszego życia. Przygody słonia oparte są na serii książek przeznaczonych dla najmłodszych dzieci. Twórczość Davida McKee dotarła do ponad 30 krajów i przetłumaczona została na kilkanaście języków. Przygody słonia w kratkę są entuzjastycznie przyjmowane przez dzieci i rodziców na całym świecie. W roku 2014 Elmer obchodził 25 urodziny.Warto być sobą i warto mieć przyjaciół! twórcy spektaklu: Anna & Tomasz Rozmianiec, Jakub Woźniak, Agnieszka Mikulska. Premiera spektaklu: 2014r.

godz. 21.00 – Teatr „Fuzja” (Poznań),  spektakl  „Blackout”

O spektaklu: BLACOUT to opowieść o świecie wyrosłym na gruzach cywilizacji pozbawionej energii elektrycznej. Rozpoczyna się od cyberpunkowej parady osadzonej w realiach rozpędzonej technokratycznej super korporacji niedalekiej przyszłości. Pełna elektronicznych brzmień, akrobatyki i pędu. Kiedy wydaje się, że szybciej się nie da, następuję wielki krach energetyczny przekreślający wszelkie normy społeczne i cywilizacyjne. Walka ludzkości o przetrwanie na śmieciach cywilizacji prowadzi widza do dzikiej, zanurzonej w steampunkowej estetyce, postapokaliptycznej wizji świata, gdzie najważniejszą walutą stały się resztki energii wyskrobane z dna akumulatorów. Obu częściom spektaklu towarzyszy bezustannie muzyka na żywo, fantastyczna oprawa scenograficzna oraz ekspresyjna i energetyczna gra aktorów. (…) Olśniewający wizualnie i bardzo energetyczny, głównie dzięki muzyce i niezwykłej, akrobatycznej sprawności aktorów. “Festiwal Stara Gazownia, na początek korpochomiki i apokalipsa”, Stanisław Godlewski, Gazeta Wyborcza (…) opowieść o postapokaliptycznym świecie, gdzie nie obowiązują jakiekolwiek normy społeczne, a ludzie zdani są na samych siebie i bezlitosne mechanizmy zaburzonej ewolucji. Ponury klimat świata przedstawionego świetnie podkreślały kostiumy aktorów, przywodzące na myśl steampunkową estetykę. “Resort Stara Gazownia 2015: Różne oblicza teatru”, Cyprian Łakomy, Polska Głos Wielkopolski (…) Spektakl był feerią możliwości, jakie ten grany w plenerze, daje artystom. Gwoździem programu był finałowy koncert na metalowe rusztowanie i kilka beczek. Monika Nawrocka-Leśnik, kultura.poznan.pl

reżyseria – Tomasz Rozmianiec

inscenizacja – Anna Rozmianiec,Tomasz Rozmianiec

muzyka -Adam Brzozowski

kostiumy i scenografia – TEATR

obsada:  Agnieszka Mikulska,Alicja Zygadlewicz, Michał Kozłowski, Filip Kwiatkowski, Rafał Orłowicz, Piotr Wojtyniak, Jakub Woźniak,Michał Sobieralski

muzycy: Kajetan Zwolak, Grzegorz Skowron

obsługa techniczna: Łukasz Jata, Karol Lorecki

O teatrze: Teatr Fuzja jest poznańskim teatrem alternatywnym. Teatr rozpoczął działalność w 2006 r. Liderami i założycielami teatru są reżyserzy i aktorzy – Anna i Tomasz Rozmianiec. Fuzja ruchu, dźwięku, obrazu, rytmu i słowa, to język teatru, w którym zespół realizuje się najpełniej. W repertuarze teatru znajdują się spektakle salowe, zarówno autorskie jak i inspirowane tekstami literackimi: Foremka (2007), Sen Wahazara (2008) wg St. I. Witkiewicza, Clowny trzy (2008), Król Dawid (2010) wg H. Kajzara, Pani Koch wg M. Białoszewskiego (2011), Odkrywcy (2012) Na arce o ósmej wg Urlicha Huba (2012), Elmer – słoń w kratkę (2013), Wszawa elegia (2013), Takich świąt jeszcze nie było (2014), Szabadabada (2015), Szkłem i dymem pisane (2016), Ciocia Jadzia (2016). W 2008 r. teatr rozpoczął swoją przygodę z materią teatru ulicznego. Realizacje plenerowe oparte są na najistotniejszych dla twórców środkach – obrazie i ruchu: Cafestrada (2008), Dywidenda (2010), Alicja (2013), Blackout (2016). Teatr Fuzja jest reprezentowany prawnie przez Stowarzyszenie Spółdzielnia Teatralna i bierze czynny udział we wszystkich projektach tej organizacji. Wspólnie organizują RESORT Festiwal Stara Gazownia, produkują i prezentują spektakle na festiwalach w Polsce i za granicą.

Wydarzenia towarzyszące:

15 i 16 lipca godz. 15.00 – 20.00

Warsztaty cyrkowe, teatralne, plastyczne, muzyczne, taneczne, pantomimiczne.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura Interwencje 2017”:

Skip to content