Festiwal Filmów Latynoamerykańskich “Kino – Latino”
04.10.2011
godz. 18:00
Organizator:
Podczas festiwalu zobaczyć będzie można 16 filmów z krajów takich jak: Argentyna, Brazylia, Kolumbia, Kuba, Ekwador, Wenezuela, Panama, Meksyk. Swoją obecność podczas projekcji zapowiedzieli ambasadorowie niektórych z wyżej wymienionych państw.
Organizatorzy festiwalu: Centrum Kultury Języków Romańskich ROMANICA oraz Miejski Ośrodek Kultury dla widzów imprezy przewidzieli również szereg dodatkowych atrakcji kulinarnych i artystycznych. Projekcje poprzedzać będą także spotkania z krytykiem filmowym.
Festiwal ma przede wszystkim na celu ukazanie różnorodności i bogactwa kulturowego poszczególnych państw. Otwarcie festiwalu oraz projekcja pierwszego filmu już 04.10.2011r. o godz. 18.00. Towarzyszyć mu będzie występ zespołu Sambasim.
PROGRAM:
ARGENTYNA:
“INNY/ EL OTRO”, reż. Ariel Rotter, Argentyna, 2007, dramat, 85′, od 12 l.
Juan Desouza jest adwokatem, który dowiaduje się, że jego żona jest w ciąży. Wykąpawszy – jak każdej nocy – swojego niepełnosprawnego ojca, którym się opiekuje, Juan wyjeżdża wjedną ze swych zwykłych służbowych podróży w głąb kraju. Ta podróż okazuje się inna: Juan odkrywa, że pasażer siedzący w autobusie obok niego zmarł, więc postanawia przyjąć tożsamość tego człowieka i nie wracać do Buenos Aires. Tym samym Juan wymyśla sobie nowy zawód i staje się tym drugim. W ten sposób zaczyna przeżywać drobne wydarzenia, pełne przypadkowych i nieprzewidywalnych spotkań, które służą mu jako pretekst do przeanalizowania własnego życia. Podróż pozwala mu również przeżyć namiętny romans z młodą dziewczyną z miasteczka.
“AURA”/ “EL AURA”, reż. Fabián Bielinsky, Argentyna, Hiszpania i Francja, thriller, 2005, 134′, od 16 l.
“Aura” to opowieść o niezwykłej podróży, jaką odbywa bezimienny bohater, małomówny i introwertyczny wypychacz zwierząt (Ricardo Darín) ogarnięty, jak na uczciwego człowieka, dziwną obsesją: od kilku lat zdarza mu się planować i wyobrażać sobie zbrodnie – napady – doskonałe, których sukces zawdzięcza swej inteligencji, wyróżniającej go, jego zdaniem, na tle tego, co dzieje się na zewnątrz (walki, jaką prowadzą “głupcy przeciwko głupcom”, czyli policjanci przeciwko złodziejom). Uważa, iż sam dokonałby ich lepiej niż ktokolwiek inny. Kiedy, opuściwszy swoje miejskie otoczenie, wyjeżdża, aby w dalekich lasach na południu wziąć udział w polowaniu, tragiczny wypadek, nieoczekiwanie stwarza mu możliwość popełnienia prawdziwego przestępstwa: napadu na opancerzoną ciężarówkę przewożącą wygraną z miejscowego kasyna. Ulegając początkowo nieodpartej ciekawości, a następnie nieubłaganemu rozwojowi wydarzeń, wypychacz zwierząt stanie twarzą w twarz ze swoimi fantazjami, kawałek po kawałku układając części łamigłówki, w której zostanie uwięziony bez szans na ocalenie.
BRAZYLIA:
SÓL ZIEMI/ – O SAL DA TERRA, reż. Eloi Pires Ferreira, Brazylia, 2008, obyczajowy, 90’, od 12 l.
Zarówno w swojej formie jak i treści jest kinem drogi. Film, którego kontekst został zbudowany na gigantyzmie brazylijskim, a inspiracją dla scenariusza były bezdroża Brazylii, opowiada historię księdza – kierowcy ciężarówki, oraz ludzi, których spotyka podczas swojej podróży. Przemierzając bezdroża, kierując swoją ciężarówko-kaplicą, poznaje wyjątkowe postacie i odkrywa różnorodność natury ludzkiej, z jaką ma okazję obcować podczas drogi. Charakterystyczne dla tego środowiska typy ludzkie określają misję Ojca Miguela. Kapłan wiele lat temu zamienił parafię w mieście na pracę polegającą na przyjmowaniu napotkanych w drodze ludzi. Pomiędzy samotnością kolejnych kilometrów, a niespodziankami wynikającymi z przypadkowych kontaktów z ludźmi na drodze lub na stacjach benzynowych, ksiądz wyznacza plan podróży zilustrowany poprzez obrazy z życia każdego z bohaterów, wzmocniony w wyrazie przez odprawianą ceremonię Mszy Świętej Film jest podróżą przez szeroką symbolikę i w tej formie identyfikuje się z codziennością życia zwykłych ludzi.
SŁUŻBA DOMOWA / DOMÉSTICAS, reż. Fernando Meirelles i Nando Olival, Brazylia, 2001, komedia, 88’, od 16 l.
„Służba domowa” jednocześnie zabawny i wzruszający film brazylijski przedstawiający historie pięciu kobiet pracujących jako służące, które poza tym, że mieszkają w twoim domu, przygotowują Ci jedzenie i grzebią Ci w szufladach, są jakby ich nie było. Film „Służba domowa” zmienia całkowicie spojrzenie na pracę pokojówki. Postać z tacą staje się głównym bohaterem. I tak, w swych rękach trzyma nie tylko kawę, ale całe menu: humor, tragedię i poezję. Rai brakuje męża, Créo – utraconej córki, Roxanne chciałaby osiągnąć sukces, pracując jako modelka, Quitéria pada ofiarą oszustów, Cida zaś ma męża, ale i kochanka. Wszystie bohaterki mają inne pojęcie o tym, czym jest raj, ale dzielą jedno piekło, jakim jest praca pokojówki.
KOLUMBIA
BÓG ICH ŁĄCZY A ONI SIĘ ROZSTAJĄ/DIOS LOS JUNTA Y ELLOS SE SEPARAN, reż. Harold Trompetero i Jairo Carrillo, Kolumbia, 2006, komedia,110’, od 16 l.
Kiedy żona głównego bohatera odkrywa, że miał on przez wiele lat sekretny romans, pragnie sprawdzić swoją powodzenie u mężczyzn, odpłacając mu w ten sposób pięknym za nadobne. W miarę pojawiania się nowych postaci, odkrywa się przed nami śmieszna i złożona sieć związków, powstających poprzez typowy dla naszych czasów sposób komunikowania – rozmowy telefoniczne.
NAD BRZEGIEM RZEKI/RIVERSIDE, reż. Harold Trompetero, Kolumbia, 2009, komediodramat, 92′, od 16 l.
“Riverside” to dramatyczna komedia opowiadająca historię 55-letniego Kolumbijczyka Hernando Martineza i jego żony Mariny Ivanoff, Rosjanki, z którą wyemigrował z Kolumbii do Stanów Zjednoczonych. Małżonkowie, straciwszy z dnia na dzień cały swój dobytek, zostają zmuszeni do życia na ulicy. Siedząc na brzegu rzeki, w samym centrum Nowego Jorku może i wyglądają jak para turystów, ale walające się dookoła nich kartony, stare koce, puste puszki i wózki z supermarketu wypełnione brudnymi ubraniami, świadczą o tym, że są po prostu bezdomnymi włóczęgami. Każdego ranka w ich głowach kołacze się myśl o powrocie do kraju, marzenie, które paradoksalnie łączy wielu imigrantów. Hernando i Marina są częścią 4-milionowej emigracji Kolumbijczyków w Stanach Zjednoczonych.
KUBA
NIECH ŻYJE KUBA ! / ¡VIVA CUBA! /, reż. Juan Carlos Cremata Malberti, Kuba, Francja 2005, dramat, 90’, od l.12
Film piętnujący ciężar kubańskiej biurokracji, zatrudnienia, migracji i segregacji. Problemy przedstawione są z punktu widzenia kubańskich dzieci. Malú jest dziewczynką z wyższej klasy społecznej, wychowywaną przez samotną matkę. Jorgito to chłopiec z ubogiej, prostej rodziny. Mimo dzielących ich różnic, dzieci bardzo się przyjaźnią. Matka Malú już dawno przestała wierzyć, że na Kubie cokolwiek może się zmienić. Po śmierci babci dziewczynkichce ona na zawsze opuścić kraj. Gdy dzieci dowiadują się o tej decyzji, wspólnie wyruszają w niezwykłą podróż na drugi koniec wyspy, aby odszukać ojca Malú. Chcą go nakłonić, aby nie podpisał dokumentu umożliwiającego wyjazd z Kuby. Historia czerpie inspiracje z dramatu o Romeo i Julii. Pomimo trudnej tematyki film przeznaczony jest zarówno dla młodszej widowni, jak i dla tej starszej.
TRUSKAWKA I CZEKOLADA/FRESA Y CHOCOLATE, reż. Tomás Gutiérrez Alea y Juan Carlos Tabío, Kuba, 1993, dramat, 108′, od 18 l.
Truskawka i Czekolada to opiewanie zrozumienia i tolerancji oraz żywe świadectwo trudnych lat, kiedy to w środku okrutnej batalii o powstanie socjalizmu na wyspie, jego konstruktorzy ścierają się z jednej strony ze staroświeckimi dogmatami i przesądami, a z drugiej – z nową moralnością. Historia Davida i Diego jest opowieścią o dwóch mężczyznach szukających swojego miejsca. Pierwszy jest studentem Nauk Społecznych na Uniwersytecie Hawańskim, drugi homoseksualistą, entuzjastą kulturykubańskiej.Jeden otwiera się na skomplikowany świat relacji interpersonalnych, drugi walczy o to, aby być uznanym i nie dyskryminowanym ze względu na swoje preferencje seksualne. Przesądy i potrzeba komunikacji oraz skomplikowane sytuacje, prowadzą nas do konkluzji, że solidarność jest jednym z najlepszych wynalazków człowieka. scenariusz oparty jest na opowiadaniu ‘’ El bosque, el lobo y el hombre nuevo’’ ( Las, wilk i nowy człowiek) Senela Paza, które zostało nagrodzone na konkursie Juan Rulfo w 1990 roku.
EKWADOR
ZA HORYZONT / QUE TAN LEJOS, reż. Tania Hermida, Ekwador, 2006, dramat, 92′, od 12 l.
Esperanza (Tania Martínez), Hiszpanka, przybywa do Ekwadoru, chcąc poznać ten kraj. Wkrótce dołącza do niej Teresa (Cacilia Vallejo), Ekwadorka. Ma ona nadzieję, że po drodze odnajdzie mężczyznę, którego kocha. Podróżując autostopem, w samym środku strajku narodowego, kobiety lepiej poznają Ekwador, jego mieszkańców i siebie nawzajem.
TYGRYSICA / LA TIGRA/, reż. Camilo Luzuriaga, Ekwador, 1954, dramat, 59′, od 16 l.
W mitycznym sercu ziemi ekwadorskich Montubios, mieszka nieposkromiona i nieprzejednana Francisca Miranda, nazywana „Tygrysicą”. Kobieta wykorzystuje swoją zmysłową urodę, aby panować nad małą wiejską osadą i ludźmi wokół siebie, w tym nad swoimi kochankami i dwiema młodszymi siostrami. Historia o miłości, władzy, magii i zemście, która rozgrywa się pomiędzy rzeczywistością, a fantazją. Film zaprezentuje Madeleine Navarro.
MEKSYK
STUDENT / EL ESTUDIANTE, reż. Roberto Girault, Meksyk, 2009, obyczajowy, 95 min., od 12 l.
Film opowiada historię grupy młodzieży i siedemdziesięciolatka, zwanego Chano, który właśnie zapisał się na uniwersytet, żeby studiować literaturę i który swoim pełnym donkiszoterii zachowaniem przełamuje bariery pokoleniowe. Pomimo zderzenia się różnych zwyczajów i tradycji, będą dzielić ze sobą pragnienia i naukę , a w atmosferze romansu, przyjaźni i intrygi, przejdą rożne życiowe próby.
SPIRALA / ESPIRAL, reż. Jorge Pérez Solano, Meksyk, 2008, dramat, 100 min., od 12 l.
Mężczyźni emigrują w poszukiwaniu poprawy warunków życia, nie zdając sobie sprawy, że niszczą to, co pragną ocalić: swoją rodzinę. To jest właśnie historia Diamantyny i Araceli – dwóch młodych kobiet z regionu Mixteca (stan Oaxaca), które patrzą na to, jak ich mężczyźni wyjeżdżają na północ w celu polepszenia sytuacji finansowej. Santiago próbuje odłożyć pieniądze, żeby móc się ożenić z Diamantyną. Macario szuka sposobu na wyciągniecie swojej rodziny z biedy. Kiedy mężczyźni wracają do miasteczka, nic już nie jest takie samo. Obydwaj pragną odzyskać to, co w przeszłości porzucili. Santiago zaleca się do córki Diamantyny; Macario poszukuje przebaczenia ze strony swojej żony i dzieci za to, że ich opuścił. Nagroda Srebrnej Bogini XL Edycji za najlepsze zdjęcia i montaż, Meksyk 2010.
PANAMA
DŁUGIE LATO / LARGO VERANO, reż. Jorge Cajar, Panama, 1997, film krótkometrażowy, 55 min., od 12 l.
Historia rodziny mieszkającej na wsi opierającej się pokusom emigracji do miasta, Jednoczą ją postać dziadkowie, dla których najważniejszą tradycją jest wspólny niedzielny obiad. Dziadek najbardziej szanowany przez wszystkich członków rodziny, mimo zbliżającej się śmierci, ukrywa gorliwie tajemniczy spadek, przeznaczony dla tego wnuków, któremu uda się odkryć „sekret życia”. Lekcja o wartościach, które powinny przetrwać mimo biegu czas, zawrotnych przemianach, modernizacji wsi stwarzających zagrożenie jej zagłady.
VENEZUELA
GRAĆ I WALCZYĆ / TOCAR Y LUCHAR, reż. Alberto Arvelo, Wenezuela, 2006, dokumentalny,70’, b/o
Film dokumentalny, który pokazuje z bliska najważniejszy projekt orkiestrowy i społeczny, zrealizowany w ciągu ostatnich dziesięcioleci: system orkiestr dziecięco-młodzieżowych w Wenezueli. To historia marzenia związanego z muzyką, dzięki któremu obecnie w orkiestrach gra dwieście czterdzieści tysięcy dzieci i młodzieży w Wenezueli i wiele tysięcy w Ameryce Łacińskiej. Projekt ‘Grać i walczyć’ to swego rodzaju symfonia, którą kieruje wielu słynnych dyrygentów i muzyków naszych czasów, takich jak Claudio Abbado, Sir Simon Rattle, Plácido Domingo, Guiseppe Sinopoli, Eduardo Mata i wielu innych. Przedstawia fascynującą historię sześciorga dzieci z Wenezueli oraz miłość jaką żywią do muzyki. To historia, która pokazuje, że „tylko ten, kto marzy, może osiągnąć to, co wydaje się niemożliwe”.
MIRANDA POWRACA / MIRANDA REGRESA, reż. Luis Alberto Lamata,Wenezuela, 2007, dramata,140’ , od 12 l
Film biograficzny przedstawiający intensywne życie rewolucjonisty Francisca de Miranda, od jego dzieciństwa, wyjazdu z Wenezueli w wieku 20 lat, poprzez podróż po Europie, Afryce, Kubie Jamajce, Stanach Zjednoczonych ,Haiti… aż do powrotu do kraju, aby zrealizować swoje największe pragnienie : podjąć walkę o niepodległość Ameryki.